Η Ρομίνα Καραμανέα

 

 

 

Και o 3D printer

στο Innovathens 2016

>

 

Οι διαλέξεις της ημερίδας “Design for Growth”

Η Κρίση έχει και τα καλά της. Το καλύτερο από αυτά είναι πως μας έφερε τη σχεδιάστρια μόδας Ρομίνα Καραμανέα στην Ελλάδα. Στην πραγματικότητα, δεν γνωρίζω αν η Ρομίνα Καραμανέα ήρθε στην Ελλάδα εξαιτίας της Κρίση ή αν η επιστροφή της ήταν απλώς συγκυριακή. Δεν έχει όμως και  σημασία. Σημασία έχει το γεγονός ότι ήρθε. Μια διεθνούς φήμης σχεδιάστρια μόδας, με συμμετοχές στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, με δημοσιεύσεις σε θρυλικά περιοδικά όπως το “Dazed and Confused”, και προσκεκλημένη σε μία από τις πρώιμες Athens Xclusive Designers Week, αντί να παραμείνει εκτός Ελλάδος όπως ''συστήνει'' η τάση της εποχής, εκείνη επέστρεψε... against all odds.

 

Στην ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε χθες στα πλαίσια του Innovathens 2016 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, ακούσαμε για πρώτη φορά τον όρο... «ανάπτυξη» χωρίς να εκνευριζόμαστε ή χωρίς να νιώθουμε ότι κάποιος μας κοροϊδεύει. Στην ημερίδα δόθηκαν διαλέξεις από ανθρώπους που εργάζονται στον χώρο του design, από ανθρώπους που συνεχίζουν να σχεδιάζουν και να παράγουν no matter what. Ο καθένας τους εισηγήθηκε πώς μπορούμε να περάσουμε από το σχεδιασμό στην ανάπτυξη. Ανάμεσά τους ήταν και η Ρομίνα Καραμανέα. Η διάλεξη της Ρομίνας ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, μίλησε για την εφαρμογή του 3D printing στο σχέδιο μόδας και παρουσίασε πώς μπορείς να σχεδιάσει κάποιος/α ενδύματα, υποδήματα, τσάντες και κάθε είδους αξεσουάρ και να τα παράγει... ο/η ίδιος/α. Το πιο αντικαπιταλιστικό μέσο παραγωγής, ο 3D printer, που για πρώτη φορά μετά από έναν περίπου αιώνα αποσυνδέει την παραγωγή από την επιβεβλημένη μαζικότητα, εξελίσσεται στο απαραίτητο εργαλείο κάθε σχεδιαστή. Αποκορύφωμα της διάλεξης της Ρομίνας Καραμανέα ήταν η παρουσίαση της ιδέας πως στο μέλλον θα μπορούσε κάθε σχεδιαστής/τρια μόδας να ανεβάζει τα σχέδιά του/της στο διαδίκτυο, απ' όπου οι χρήστες/τριες θα μπορούν να τα κατεβάζουν όπως κατεβάζουν τα... τραγούδια, πληρώνοντας το αντίστοιχο αντίτιμο, και ακόλουθα να τα παράγουν μόνοι/ες τους σε 3D printer.

 

«Θα μπορείτε να πηγαίνετε διακοπές χωρίς να παίρνετε τίποτα μαζί σας. Θα τα φτιάχνετε όλα εκεί».

 

Είπε η Ρομίνα, μεταξύ αστείου αλλά και σοβαρού, πριν κλείσει τη διάλεξή της.

 

Η επόμενη διάλεξη, αυτή του Μιχάλη Γεωργίου, γραφίστα και ιδιοκτήτη του γραφείο “G Design Studio”, ήταν επίσης εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Το ενδιαφέρον δεν προέκυψε από τις μεγάλες εταιρείες, που ανήκουν στο πελατολόγιο του δημιουργικού γραφείου, ούτε από τις μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες, που εξακολουθεί να παίρνει το γραφείο παρά την Κρίση. Η διάλεξη ήταν ενδιαφέρουσα γιατί παρά την υπάρχουσα δουλειά, οι δημιουργοί του “G Design Studio” δεν έχουν σταματήσει να σκέφτονται.

 

Μία από τις σκέψεις τους ήταν πως λόγω της υπερπαραγωγής λογοτύπων και εταιρικών ταυτοτήτων για συσκευασίες λαδιού στη διάρκεια της Κρίσης, χωρίς να αναιρείται το θετικό στοιχείο της παραγωγής ενός προϊόντος που διαθέτει η χώρα, ήταν καιρός να βγει και ένα... ξύδι που να λέγεται... «Όχι άλλο λάδι». Και το έβγαλαν. Ύστερα σκέφτηκαν πώς να κάνουν rebranding τον ελληνικό τουρισμό και δημιούργησαν μινιατούρες των Ελλήνων φιλοσόφων ονομάζοντάς τους “Athenian Hipstars”. Το περιοδικό “Air France Magazine” στο 223ο τεύχος του Νοεμβρίου 2015 παρότρυνε τους Γάλλους να έρθουν στην Ελλάδα για να βρουν τον Πλάτωνα, τον Σωκράτη και τους υπολοίπους... Athenian Hipstars. Το δημιουργικό γραφείο “G Design Studio”, δεν σταμάτησε όμως εκεί. Σκέφτηκε επίσης να δημιουργήσει μια καμπάνια για την “Athens Riviera”, για την παραλιακή γραμμή δηλαδή της πόλης της Αθήνας, η οποία δεν έχει προωθηθεί ως riviera, ενώ αντίστοιχα έχει προωθηθεί η Κόπα Καμπάνα της Βραζιλίας ή η παραλιακή περιοχή της Ν. Υόρκης. Η παραλιακή γραμμή της Αθήνας από το Φάληρο ως το Σούνιο σχηματίζει τρίγωνο με κορυφές τους τρεις αρχαίους ναούς της περιοχής. Η γεωγραφία από μόνη της είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα για να προωθηθεί μια περιοχή, μας είχε ο Μιχάλης Γεωργίου. Στους Αθηναίους, λοιπόν, που αποφεύγουν την παραλία που βρίσκεται δίπλα τους θεωρώντας την ως ακατάλληλη για μπάνιο, χωρίς βέβαια να έχει κριθεί ως τέτοια, οι γραφίστες και γραφίστριες του “G Design Studio” προτείνουν να μην είναι τόσο... γκρινιάρηδες και να αξιοποιήσουν τις παραλίες της πόλης τους όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και για τους τουρίστες, που αντί να μείνουν στην Αθήνα για μια ή δυο ημέρες, μέχρι να δουν τα αξιοθέατα, μπορούν να μείνουν τρεις και τέσσερις.

 

Αν πριν πέντε χρόνια έλεγες σε κάποιον από τον χώρο του σχεδίου «Θέλω να σπουδάσω βιομηχανικό σχέδιο», θα σου απαντούσε: «Και πού θα δουλέψεις στην Ελλάδα;» Η διάλεξη του Γιάννη Γκίκα μας έδειξε πως πλέον υπάρχει τρόπος να είσαι Έλληνας/Ελληνίδα, να σου αρέσει το βιομηχανικό σχέδιο και να μπορείς να εργαστείς σε αυτό. Ποιος είναι ο τρόπος; Μα ποιος άλλος από τον 3D printer;  Ο Γιάννης Γκίκας, στα πλαίσια της διάλεξής του, η οποία έκλεισε την ημερίδα “Design for Growth”, μας μίλησε για τις νέες δυνατότητες του βιομηχανικού σχεδίου, που έφερε η απελευθέρωση του 3D printer, και για την παραγωγή αντικειμένων και έργων τέχνης που μπορούν να διαθέτουν προς πώληση οι σχεδιαστές στα πωλητήρια των μουσείων και σε άλλα εκλεκτά καταστήματα ανά την Ελλάδα ή και το εξωτερικό. Με τον 3D printer, τα αντικείμενα μπορούν να βγαίνουν σε οικονομική τιμή, κάτι που με τη βιομηχανική παραγωγή και τα ακριβά υλικά είναι αδύνατον. Για παράδειγμα, ο σχεδιαστής μας μίλησε για ένα βάζο δικού του σχεδιασμού, που τράβηξε το ενδιαφέρον των υπευθύνων του πωλητήριου του μουσείου MOMMA της Ν. Υόρκης. Οι υπεύθυνοι του ΜOMMA δέχθηκαν να παράγουν το διακοσμητικό αντικείμενο με υλικό πορσελάνης, ακριβώς όμως γι' αυτό το λόγο η επιθυμητή τιμή των 75 ευρώ δεν ήταν δυνατόν να επιτευχθεί με βάση το κόστος παραγωγής. «Προσωπικά δεν με πειράζει, έχω τον 3D printer μου και θα το βγάζω εκεί», είπε ο σχεδιαστής, ενώ ακόλουθα μας έδειξε το κηροπήγιό του “CandleHandle”, το οποίο παράγεται από την οικογενειακή επιχείρηση “Convex” και πωλείται στο κατάστημα του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου.

 

Δίδαγμα της ημερίδας; Δεν καθόμαστε, έχουμε να φτιάξουμε τα φορέματά μας στον 3D printer για το καλοκαίρι που έρχεται και να κατέβουμε στην Athens Riviera χωρίς να ξεχάσουμε να ρίξουμε στην τσάντα το “CandleHandle” για να το ανάψουμε όταν πέσει το φως.

 

Vulva: Το περιοδικό σε ΜΙΑ σελίδα. Η σύγχρονη ελληνική δημιουργία

σε μόδα, φωτογραφία, θέατρο, μουσική, αρθρογραφία, ρεπορτάζ δρόμου.

....................................................................................................................................................................................

Vulva: The magazine in ONE page. Contemporary hellenic creation

in fashion, photography, theatre, music, design, articles, street reportage.