Η Ερωφίλη στο θέατρο αρχαίας Κλειτορίας

>

Στο θέατρο της αρχαίας Κλειτορίας παρουσιάστηκε φέτος η Ερωφίλη στις 6 Αυγούστου, ανήμερα της γιορτής της Μεταμόρφωσης της Αγ. Σωτήρος. Η παράσταση, βασισμένη στο έμμετρο κείμενο του Γεωργίου Χορτάτση, η οποία ταξιδεύει ακόμη σε πολλά σημεία της Ελλάδας, έκανε μια «στάση» στον αρχαίο Κλείτορα για να παιχθεί στο ειδυλλιακό ορεινό του τοπίο.

 

Η πρωταγωνίστρια του έργου, Φωτεινή Φιλοσόφου, επισκέπτεται - όπως διαβάζομυμε στα kalavrytanews.com - κάθε χρόνο τον αρχαίο Κλείτορα στο πλαίσιο των παραστάσεων όπου συμμετέχει, ενώ ονομάζει την παρουσία της εκεί ως «προσκύνημα» και όχι ως απλή επίσκεψη. Η έκφραση αυτή μας θυμίζει τις Δελφικές Γιορτές του 1927 και 1930, διοργανωμένων από το ζεύγος Σικελιανού, Άγγελο και Εύα. Στα πλαίσια των Δελφικών Γιορτών αναβίωσαν για πρώτη φορά στην ιστορία οι τραγωδίες «Προμηθεύς Δεσμώτης» και «Ικέτιδες», ενώ οι επικέπτες αναφέρονταν πολύ συχνά στις εφημερίδες ως «προσκυνητές».

 

Σε ένα μέρος, όπου μόνο τα ίχνη της περιμέτρου του αρχαίου θεάτρου έχουν απομείνει και μετά από συνεννόηση για τη διοργάνωση της παράστασης με την κοινωφελή επιχείρηση του Δήμου Καλαβρύτων, έγινε εφικτό το βίωμα της παρακολούθησης ενός θεατρικού έργου ταξιδεύοντας ταυτόχρονα με το βλέμμα στον φυσικό περίγυρο των βουνών, ένα βίωμα που το λιγότερο ως ξεχωριστή εμπειρία μπορεί να χαρακτηριστεί.

 

Στη μέση του πουθενά, αλλά και όχι πολύ μακριά από το χωριό του Κλείτορα, με την ηχώ των βουνών να επιστρέφει στον χώρο του θεάτρου τις φωνές των ερμηνευτών, αποδόθηκε σχεδόν επάνω στο έδαφος (χωρίς υπερυψωμένη σκηνή) ένα από τα θρυλικά έργα της βυζαντινής περιόδου, χρονολογημένου περίπου στα 1600 μ.Χ., ένα έργο στο οποίο η επίκληση στην Αφροδίτη και τον Δία ακουγόταν συχνά, ενώ η Ερωφίλη τόνιζε πως «ένας Θεός μας έχει φτιάξει όλους» όταν ήρθε η στιγμή να υπερασπιστεί την ισοτιμία της με τον αγαπημένο της Πανάρετο παρά τη διαφορά της κοινωνικής τους τάξης.

 

Η αντιστοιχία του βασιλιά με τον Κρέοντα της Αντιγόνης είναι αρκετά προφανής στο έργο, με τη διαφορά ότι εδώ ο βασιλιάς διατηρεί μια πιο περίπλοκη σχέση με την ηρωίδα καθώς είναι και πατέρας της. Κατ' επέκταση της περίπλοκης σχέσης τους, η Ερωφίλη έρχεται να αντιταχθεί στους κοινωνικούς και οικονομικούς νόμους του βασιλιά χάριν του έρωτα και όχι χάριν μιας οικογενειακής σχέσης όπως η Αντιγόνη. Χαρακτηριστική ήταν η έλλειψη ευαισθησίας εκ μέρους του βασιλιά ακόμη και την ώρα που αντίκρισε την κόρη του νεκρή από το δικό της χέρι λέγοντας πως «τώρα ξεπλύθηκε πλήρως η ντροπή του».

 

Η Φωτεινή Φιλοσόφου, απέδωσε τον ρόλο της Ερωφίλης με μάλλον δραματικό παρά τραγικό τόνο, χωρίς αυτό να μειώνει την ερμηνεία της, ενώ ξεχώρισε η ερμηνεία του β' ρόλου του «Καρποφόρου» (Γιάννη Τσιώμου) στον μονόλογο όπου αποδίδει ο ίδιος τον βασανισμό και την εκτέλεση του «Πανάρετου» (Βασίλη Ασημακόπουλου) από τον βασιλιά (Γιάννη Νικολαΐδη) μετά την ανακάλυψη της σχέσης του με την «Ερωφίλη». Ο «Καρποφόρος» αποτέλεσε και τον ήρωα που αποκατέστησε το δημόσιο δίκαιο σκοτώνοντας τον βασιλιά, ο οποίος δεν μετάνιωσε για τις πράξεις του ακόμη και μετά την αυτοχειρία της κόρης του. Αντίστοιχα, η «Χρυσόνομη» (Τζένη Οικονόμου), χαρακτήρας που αποδίδει μία από τις κυρίες της αυλής η οποία διατηρεί πολύ κοντινή σχέση με την «Ερωφίλη» αναπληρώνοντας τη μητέρα της, απέδωσε πλήρως τα συναισθήματα της αγωνίας αλλά και της υποστήριξής της προς την «Ερωφίλη», ενώ στο τέλος δεν απέτρεψε τον «Καρποφόρο» από την εκτέλεση του βασιλιά με το ίδιο μαχαίρι που η «Ερωφίλη» πήγε να συναντήσει τον «Πανάρετο» στον Άδη.

 

 

Vulva: Το περιοδικό σε ΜΙΑ σελίδα. Η σύγχρονη ελληνική δημιουργία

σε μόδα, φωτογραφία, θέατρο, μουσική, αρθρογραφία, ρεπορτάζ δρόμου.

....................................................................................................................................................................................

Vulva: The magazine in ONE page. Contemporary hellenic creation

in fashion, photography, theatre, music, design, articles, street reportage.